| 
									
									Zaterdag 27 mei: 
									Alles verliep vlot in de voormiddag en na 
									een vlug middagmaal konden we tegen 12u50 en 
									met 39.083 Km op de teller vertrekken naar 
									Zillebeke. Een dik half uur nadien stonden 
									we voor de slagboom van de cp. Fie ging 
									eerst eens kijken waar er nog plaats was, we 
									hadden geluk, nog net 1 plaats vrij. We 
									moesten nog uitzoeken hoe we konden binnen 
									geraken, maar het lukte en de slagboom ging 
									omhoog. We hadden plaats 11, stroom 
									aansluiten, vlak zetten en vooral enkele 
									ramen open zetten, het was snikheet. Het was 
									nog geen 14u. toen we al op weg waren om 
									eens te gaan kijken naar het 
									
									
									
									Railway Dugouts Burial Grand 
									(Transport Farm). 
  Nadat we de nodige 
									inlichtingen hadden over de begraafplaats, 
									gingen we langs het meer richting Zillebeke. 
									Het meer voorbij zagen we een gedenksteen 
									staan van de Auteur van “Undertones 
									of War” 
									Edmund Blunden. Langs de kerk van Zillebeke 
									zagen we nog enkele witte grafstenen de “Zillebeke 
									Churchyard” 
									Iets verder zagen we een wijzer naar de
									“Maple 
									Copse cemetery”
									we 
									besloten om daar eens te gaan kijken. 
									Onderweg kwamen we nog een gedenksteen 
									van “The 
									Battle of Mont Sorrel” 
									tegen. Door de warmte was het een lastige 
									wandeling naar deze begraafplaats en moest 
									Fie aan de ingang al een korte pauze 
									inlassen. Ondertussen nam Phil enkele 
									foto’s. De terugweg was iets minder lastig, 
									het was meer bergaf nu. Het was al bijna 
									16u. toen we terug aan onze Mobil II waren. 
									Terwijl we wat bekwamen van de wandeltocht 
									en de warmte, babbelden we wat tegen de 
									buren over koetjes en kalfjes. Nadat we ons 
									wat verfrist hadden, vertrokken we een uur 
									later naar het centrum, via het 
									waterzuiveringsstation en de spaarbekkens 
									kwamen we “ met toeval” uit aan de Rijsel 
									poort. Het was aperitief tijd en namen zo 
									onze stop in ons stamcafé Oud Rijsel. Jammer 
									genoeg was er geen plaats meer op het 
									terras, maar wel nog binnen. Als onze dorst 
									gelest was trokken we naar de markt waar we 
									in Ypres burger elk een Poppy burger met 
									friet en een halve liter jupiler 
									verorberden. Toen was het tijd om te 
									vertrekken om nog een mooi plaatsje te 
									hebben aan de Menenpoort voor de Last Post. 
									We konden ons nog net tot aan de ketting 
									wringen ongeveer aan de klaroenblazers. 
									Tegen 19u30 stond alles vol en nam de “Band 
									of the Royal British Legion Christchurch 
									reeds” hun plaats in. Er waren veel groepen 
									die een krans neer legden, maar tegen 20u15 
									was de ceremonie afgelopen en waren er toch 
									veel mensen die applaudisseerden. We namen 
									nog vlug een foto aan een van de 
									Australische leeuwen en keerden terug naar 
									de cp met een goeie 15Km. in de benen. Het 
									was nog altijd warm weer en we haalden bij 
									onze terugkomst nog eens de zetels uit om 
									nog wat te genieten van de buitenlucht. Het 
									was bijna 22u toen we opruimden en naar 
									binnen trokken. Een uur later lagen we op 
									het donsdeken, eronder was veel te warm J.
 Zondag 28 mei: Ondanks de warmte 
									sliepen we goed, een rustige cp, meer hadden 
									we niet nodig. Phil was op tegen 7u15 en 
									zette de koffie. Toen deze klaar was, kwam 
									Fie tevoorschijn en ontbeten we. Fie wilde 
									vroeg aan onze wandeling beginnen en sprak 
									van de Ieperboog Phil zocht het uit en kwam 
									zo uit op een route van 11,6Km. Deze moest 
									nu nog op de smartphone raken. Gelukkig had 
									Phil reeds een account en kon deze worden 
									gedownload, maar Phil vergat deze op te 
									slaan, later bleek dit een vergissing te 
									zijn. We moesten naar punt 69, dit was net 
									aan de punt van het meer., we vertrokken 
									tegen 9u35. Na een half uur in de natuur, 
									kwamen we aan het “Sanctuary Wood Cemetery”. 
									We hadden beiden de indruk dat we hier al 
									geweest waren en inderdaad nadat we het eens 
									hadden nagekeken, waren we hier in 
									
									
									
									
									augustus 2015, 
									de laatste dag van ons verlof. Iets verder 
									hadden we dan het museum “Hill ’62, deze 
									willen we ooit nog eens bezoeken met meer 
									tijd. Na terug een tijdje wandelen door de 
									natuur en zelfs enkele weiden met koeien, 
									tikte Phil op de verkeerde toets van zijn 
									GSM en de route was weg. Daar ze niet 
									opgeslagen was, moesten we terug alles 
									opzoeken en downloaden. Nadat deze terug was 
									geactiveerd, moesten we terug evenveel 
									kilometers dan bij ons vertrek, maar dit 
									hadden we nog niet door. Iets verder kwamen 
									we terug aan een aangename verrassing,
									
									
									
									
									Hill 60. 
									Daar zijn nog de restanten te zien van de 
									mijnenslag, mooi dat dit een Onroerend 
									Erfgoed is. Iets verder moesten we terug het 
									bos in en kwamen daar nog een enorme krater 
									tegen. Kort daarna kwamen we aan 
									
									
									
									“The Bluff”, 
									daar kan je op een flat screen de volledige 
									uitleg van de mijnenslag volgen. Dit en nog 
									veel meer kan men in en rond de Palingbeek 
									vinden, waar we dan in de taverne ook onze 
									dorst lesten. Ondertussen bekeken we eens 
									wat ons nog te doen stond, na het optellen 
									van de afstanden tussen de knooppunten, 
									kwamen we nog op 14Km. Daarom kortten we 
									onze weg een beetje in. Onderweg zagen we 
									iets uit de route een begraafplaats liggen 
									en gingen een kijkje nemen “Hedge 
									Row Trench Cemetery” 
									en 50m. verder het “First 
									D.C.L.I. Cemetery, The Bluff” 
									Daar staan nog enkele gebruiksvoorwerpen 
									tentoon in een soort rugzakjes. Vanaf dit 
									kerkhof dachten we terug op de vorige weg te 
									komen, maar niet dus, maar wel nog aan een 
									ander kerkhof, “Woods 
									Cemetery”. 
									Via een weide kwamen we terug op een weg 
									waar er veel wandelaars voorbij kwamen, zo 
									wisten we dat dit de goeie weg was. Na terug 
									een vijftiental minuten stappen, zagen we 
									dan, om het af te leren, nog een kerkhof dat 
									net naast de spoorweg lag het “Larch 
									Wood Railway Cutting Cemetery”
 
  Van daaruit was het nog een klein half 
									uurtje stappen vooraleer we terug op de cp 
									waren. Er waren er reeds velen vertrokken, 
									maar er waren er ook al terug vele 
									bijgekomen. Ons eerste doel was een beetje 
									afkoelen en verfrissen. Rechtover ons 
									stonden er ook Belgen, de man vroeg aan Phil 
									waarom hij een Poppy had vooraan de Mobil II. 
									Nadat hij wist over zijn interesse wist hij 
									te vertellen dat hij Pipes speelde en zo 
									waren we vertrokken ;-). Zijn vrouw naderde 
									met hun tandem, een lichte hint om te 
									vertrekken, zo konden wij ook beginnen aan 
									ons middagmaal. Phil legde de worsten en 
									kippenbrochettes op de BBQ terwijl Fie voor 
									sla en aardappelen zorgde. Na de maaltijd 
									deden we samen de vaat, dan volgde de 
									siësta. Na de rust was het bijna tijd om te 
									vertrekken, tafel, stoelen, stroomdraad en 
									keggen op hun plaats en klaar was Mobil II 
									voor vertrek. Een gemakkelijk systeem, de 
									betaalkaart in de voorziene gleuf en als de 
									betaling is gedaan, gaat de slagboom omhoog. 
									Het was 18u45 toen we wegreden, eens op de 
									snelweg was het reeds druk door de 
									terugtocht van zee. Een dik half uur later 
									reden we onze Mobil II op zijn stekje en 
									konden we beginnen uitladen.
 Kilometerstand 39.160Km., Trip 76.7Km., 
									Verbruik 12.6L., Reistijd 1u09
 
									
									
									Foto’s   |