Wie We Zijn

 

Onze Mobil

 

Onze Uitstappen

 
 
 
 
 
 
 

Links

 

Foto Album

 

Gastenboek

 

Home

 

Contact

Op zoek gaan naar een droom maar met een beperkt budget, niet makkelijk.
We zijn op zoek gegaan met het idee van al iets te vinden in de helft van hetgeen we uiteindelijk hebben besteed aan ons nieuwe vakantiehuis.
Met wat geluk en goede wil, zijn we nu in het bezit van een

Maesss 6304 alkoof op Ford Transit 2500 TDI – Bouwjaar 1996

En we zijn er trots op

Natuurlijk zijn er enkele dingen die we willen aanpassen.

Eerst zijn de tv en decoder aan de beurt 03/2008

ik had bij vrienden, die ik regelmatig op WK's wielrennen en cyclocross zie, en al een tijdje een mh hebben, TV-Vlaanderen gezien en vond dit wel gemakkelijk om overal de Belgische posten te kunnen ontvangen. In de mh zat er nog een analoge decoder dus hebben we die vervangen door een Homecast blackbox. Een tv op 12V voor een redelijke prijs vinden is ook geen sinecure. Bij Boulanger, net over de grens, hebben we dan onderstaande gevonden. Bij het uittesten zijn we ook tot de conclusie gekomen dat 1. de schotel niet werkte en 2. we maar enkele minuten naar de tv kunnen kijken als we op batterijen staan.

De twijfels, man man. Een technieker doen komen van Harelsat, een firma die enkel maar schotels en decoders doet. Na  het systeem te hebben uitgetest was het verdict, schotel kapot. Er stond een soort vierkante op zonder merk. Daar in de winkel maar een nieuwe besteld, na 14 dagen was die er voor €295, effkes slikken. Phil zo fier als een gieter met de schotel de ladder op, maar.... de buis paste niet, de Kathrein schotels hebben en speciale vorm van buis. Ik ben dan uiteindelijk naar Maesss geweest om de bestaande buis aan te passen, en dat hebben ze gedaan. Phil dacht dat het opgelost was maar ver van.
Geen ontvangst. Nog enkele uitstappen gedaan zonder TV-Vlaanderen. Phil had wel naar tv willen kijken voor we naar Brest vertrokken. Voor één maal dat we de grote start konden meemaken van Le Tour De France.? En dan 's avonds niet kunnen naar het korte verslag kijken... nie goe. We zijn dan maar naar Fie haar schoonbroer geweest om nog eens alles te controleren. Hij is het werken met schotels meer gewoon dan Phil. Als we een analoge decoder gebruikten werkte het perfect de moment dat ik de Blackbox gebruikte was het niks meer. Dus was voor Phil de diagnose rap gemaakt, Blackbox stuk. Met de box naar de winkel en daar werkte hij direct zonder probleem. Dus nog maar eens de technieker doen komen en inderdaad deze kreeg TV-Vlaanderen aan de praat. De schotel stond niet juist. De hoek van 30° was ok maar de richting moet verdorie juist zijn, amaai. De rest van het verhaal kan je lezen bij onze diverse uitstappen.

UP

Water binnen... 07/2008

Als we van de Tour kwamen wilde Phil een plank die wat los zat, terug vastzetten. Bij het omhoog heffen van het bed in de alkoof om beter bij de betreffende plank te kunnen zag Phil een natte plek in de hoek volledig vooraan. Dus met die groeten naar Maesss. We hadden ook nog een streepje water gezien boven het aanrecht. Daar zouden ze de nodige vensters opnieuw kitten. Door de verlofperiode en onze uitstappen moesten we de herstelling uitstellen tot na 15 augustus.
Op de uitstap naar Normandië, buiten de nacht in Damme, en Tongeren was het juist een redelijk droge periode. En als hij 100% plat staat hebben we ook geen water. Dan maar gewacht tot na onze uitstap naar Tongeren om hem binnen te brengen. We hadden de Mh pas terug nodig om naar Varese te gaan en daar stond hij zeker droog. Met de vensters die normaal nu wel dicht zouden zijn, zijn we vertrokken. De laatste dag van onze uitstap (Luxemburg) hebben we enkele goeie buien gehad en daar ondervonden we dat het lek nog niet volledig weg was. Maesss had voordien laten blijken dat de beste manier om lekken weg te krijgen, de volledige kast opnieuw te siliconen is. Phil heeft dan maar voorgesteld om dat zelf te doen maar wel in het atelier van Maesss. Op de vrije maandagen dan maar aan het werk.
Week 1:
oude silicone eruit oa ook van de vensters waarvan er geen nieuwe kit tussen gestoken was, alles ontvetten en afkuisen.
Week 2: Alles dubbel afplakken, het dak volledig met witte silicone en de ramen met transparant.

Week 3: Alle andere stukken opkitten met zwart, dit zie je zo rap niet vuil komen. Bijna gedaan, kwam Chris (een werknemer van Maesss) dat ze nu overal waar de vloeren vastgemaakt zijn er een profiel boven leggen zodat er na een tijd de vijzen niet door priemen.

Week 4: Nodige plaatsen opkuisen en afplakken. Profielen op maat zagen en dat vastplakken en opspuiten met zwart, geen sinecure zenne. Nu, alles viel best mee. Dan nog de lichten bovenaan losdoen, opspuiten en terug vastzetten om zeker te zijn dat er langs daar ook geen water kan binnen komen.
Week 5: op 10 november heb ik dan het geheel mooi gewassen en gesimoniseerd. Onze Mh blinkt als nieuw en is met de zwarte randen ook volledig anders van uitzicht. Laat ons nu hopen dat we bij onze eerste uitstap geen natte plaatsen meer zien.
We houden jullie op de hoogte.
Slot... Alles is waterdicht. De plank onder het bed in de alkoof kan terug opgelapt worden. Het bed moest eruit en de Timmerman van bij Maesss heeft dit heel netjes opgelost.

UP

Zelfklevers 09/2008

Bij een neef van Fie, klevers laten maken met Phil & Fie Mobil erop

 

 

 

UP

Nieuwe ventilator. 09/2008

De ventilator van de dampkap maakte het geluid van een koffiemolen. Phil heeft die vervangen door de ventilator uit de voeding van een computer. Werkt perfect en stil.

 

 

UP

Stopcontact 220V 09/2008

1 stopcontact juist onderaan het keukenblad met 220V is wat weinig als we op bvb het wereldkampioenschap een 4-tal batterijen moeten opladen. Phil heeft er één bij gestoken onder de zitbank aan de tafel.

UP

Onderkant 10/2008

De Vader van Nick (de vorige baas) kwam me, bij de laatste werken zeggen, dat ik na al het werk dat ik er nu reeds had aan gedaan, het best ook eens onderaan zou kijken voor hem te laten behandelen tegen vocht. Indien ik hem zelf zou opkuisen, de prijs nog zou meevallen. Zo ben in de maandag nadien nog maar eens terug gegaan met stalen borstels in aanslag. Op het eerste zicht zag alles er goed uit, juist enkele "blaasjes" achter de achterwielen. Chris een doen kijken, die zei dat ik best alle loshangende deeltjes verwijderde. Dat was pas verschieten, hoe meer ik trok hoe meer er verpulverd hout er mee kwam. Juist naast de gastank was het zelfs zo erg dat de onderste lat bijna volledig weg was. Dirk er doen bijkomen, na overleg zouden ze alles drogen en dan overspannen met polyester van 1mm.

UP

Banden 10/2008

Daar de mh bij het opkuisen op een brug stond, kon ik ook eens naar al de rest kijken. Als ik achteraan kwam zag ik dat bij één van de 4 achterbanden, het ijzer bloot lag. Dus nog 4 nieuwe achterbanden komen er ook bij. Daarbij zijn we op mooie wieldoppen gebotst

 

 

UP

Waterlek 02/2009

Van in het begin hoorden we nu en dan eens de waterpomp aanslaan. Niet echt veel maar 1 maal op een nacht, dus schonken we daar geen aandacht aan. Met kerst hadden we de Mh gebruikt als logement. Verwarming aan, water gevuld en boiler laten aanliggen om zeker niks te vervriezen. Op kerstdag zelf komt onze overbuur juist een goeie dag wensen en lopen we eens rond de Mh. Aan de linkerkant, achteraan, ter hoogte van de douche, ziet Phil een plas van een 40-tal cm staan. Op de asfaltweg is het natuurlijk moeilijk te zeggen over hoeveel water het dan gaat, maar normaal is het zeker niet. Door deze samenloop van omstandigheden konden we direct de link leggen naar het nu en dan aanslaan van de waterpomp. Phil is da dag nadien de situatie  eens nader gaan bekijken en zag aan het verbindingsstuk van de ingang van de boiler een druppel water staan. Na deze te hebben losgemaakt, nieuwe teflon en terug vast te zetten bleef het daar rond droog. Bij onze trip naar Hoogerheide kwamen we tot de conclusie dat er toch nog ergens een lek moest zitten. Door het koude weer hing er na twee dagen aan de Mh een ijskegel tot op de grond. Eens terug, hebben we de Mh bij Maesss binnen gedaan en hebben ze na wat zoekwerk een lek ontdekt onder de douchebak, een T-stuk waar wat water uitlekte, dus is dit euvel ook opgelost.

UP

Buitenlicht 03/2009

Tijdens het wereldkampioenschap ondervonden we, dat het wel  aangenaam was als je wat later op de dag, nog een beetje buiten wil zitten, er wat licht aanwezig is. Eindelijk heeft Phil tijd kunnen maken om deze te plaatsen. Met dank aan Chris van bij Maesss, die me de juiste draden wilde aanwijzen.

UP

 

Scart- en stroomkabel 03/2009

Zoals te zien op de foto hierboven van onze tv, lagen nog altijd de kabels die de tv van beelden en stroom voorzien, nog altijd bloot. Met een klokboor vanachter de tv, in de kleerkast, en zo terug in het kastje waar de decoder en stroomaansluiting zitten. Met een langere scart- en stroomkabel, was de klus vlug geklaard. terug met dank aan de Maesss-mannen.

 

 

UP

 

Keukenkraan 04/2009

Bij het klaarzetten donderdagavond van de Mh om te vertrekken op weekend vulden we het waterreservoir. daarbij zet Phil altijd alle kranen open om de lucht uit de buizen te hebben. Dan druk opsteken en alles laten lopen tot het water zonder spatten en geluid uit de kranen loopt. Bij het nakijken of alles ok was zag Phil water op het keukenblad en zag zo dat er water uit de keukenkraan kwam meer op de verkeerde plaats. Nog eerst geprobeerd met aan te spannen maar dit had geen zin. Dus nog vlug een mail naar Maesss of ze er daar tegen vrijdagavond een oplossing voor hadden. 's Morgens las Phil op de mail dat het geen probleem zou zijn. Vrijdag tegen 11u30 was de Mh geleverd. Na Phil zijn werk hem terug gaan ophalen en voila, een nieuwe keukenkraan. Weeral een vlugge en goeie service.

 

UP

Batterijen 04/2009

Daar van de tv het beeld wegvalt  na een dag vrij staan, hebben we besloten 2 nieuwe huishoudbatterijen te steken. Nu kunnen we een dag langer staan. Dus, misschien niet echt slechte batterijen. Volgende test, in plaats van een blackbox (12v) van homecast, eens een nieuwe Philips decoder aansluiten. De laatste ook op 12v.

UP

Schijfremmen 05/2009

Bij de keuring kreeg ik de boodschap dat ik naar mijn schijfremmen moest doen kijken. Bij de de jaarlijkse smering in de garage hebben ze dit beaamd. Op 14 mei zijn deze dus vervangen

UP

Toilet 08/2009

In het begin dat we de Mh hadden, was er een probleem met de cassette. Deze sloot niet goed meer aan. Tot Phil opmerkte dat er een hoekje van het stukje die op het toilet schuift. Daardoor liep het vocht zo via de rubbers langs de cassette. Reeds geruime tijd zochten we zo een sluitstukje, dit vonden we bij ons bezoek aan De Kampeermarkt in Eindhoven. Als Phil het had vervangen en in het toilet had geschoven, lukte het bijna niet meer om de knop te draaien. Achteraf bekeken was het toch niet het juiste stukje, een boordje van nog geen millimeter was toch te hoog.  Daardoor moest Phil een beetje teveel macht steken en moet er binnenin een stukje afgebroken zijn. Het volledige onderste van het toilet werd vervangen.

UP

Achterruit 10/2009

Bijna thuis van het WK in Mendrisio is dus de achterruit gebroken. Bij het achteruit rijden om een camion gemakkelijker een straat te laten uitdraaien, tegen een jeep gereden. Het fietsrek is losgekomen en 1 hechtingspunt is in de ruit van onze badkamer terecht gekomen. Deze is dus moeten vervangen worden.

 

 

UP

Ruiten alkoof 11/09

Zoals te lezen valt in onze uitstap naar Brugge, hadden we opeens nogal wat water binnen via het rechtse venster in de alkoof. Thuisgekomen de Mh volledig links doen overhellen om zo weinig mogelijk water op die ruit te krijgen. Daarbij waren er ook enkele druppels door het linker venster gekomen. Verleden jaar waren die vensters ook nog opnieuw in gekit maar misschien was de rest van de kit te vroeg uitgesneden.  Hopelijk zijn ze nu goed gedaan en moeten we dit niet ieder jaar herhalen. Nadien bleek het een slechte reeks kit te zijn. maar werkuren en de nu hopelijk goeie kit werden wel aangerekend.

UP

Zijraam 11/09

Na enkele maanden dat er een klein beetje water binnen kwam via het rechter zijraam hebben ze bij Maesss eindelijk tijd gevonden om het raam te herstellen. Phil had in waarborg tijd, gevraagd om alle ramen er uit te halen en opnieuw te kitten. Volgens Maesss was dit niet nodig. Blijkbaar nu, eind november, wel dus.

    12/09

Op de laatste trip naar Reims was er terug wat water binnen gekomen op dezelfde plaats. Mh terug binnen bij Maesss.

Na een week de Mh terug, mooi uitgedroogd, waar het water was binnengekomen heeft Nic stofplaten laten zetten de ramen opnieuw geplaatst en vanbuiten nog eens opgespoten met SB600. Proper en eindelijk droog.

UP

Verswatertank kraantje 02/10

Op onze uitstap naar Eeklo was het plastieken kraantje gebarsten. Waarschijnlijk daar het bij het vullen van de tank nog open stond en er zo water tussen het draaiende gedeelte was blijven zitten. De dag na onze uitstap bij Maesss gaan vragen hoe we dit het best konden oplossen. Op de foto zie je het resultaat, opgelost dus.

 

 

UP

Velgen  04/10

Na enkele weken zoeken toch occasie velgen gevonden bij autoafbraak Lapin in Blankenberge. Phil's eerste gedacht als hij die zag "hoe krijg ik die proper?" Wat verschillende stalen borstels gaan kopen voor op de boormachine, een paar spuitbussen met een primer en enkele met velgenzilver. Enkel vergeten van een masker aan te doen, wat zich laat voelen bij het ademen...
Na wat wrijf en spuitwerk mocht het resultaat gezien worden. Nog enkel 2 nieuwe banden bijkopen en ik kan zelf ieder winter mijn banden verwisselen, wat ik voor deze zomer heb mogen doen met een beetje assistentie van Maesss

UP

Thetford wisselset 05/10

Phil las ergens in een reclame dat Thetford speciaal inspeelde op de grote verkoop van tweedehands mobilhomes door wisselsets te verkopen. Deze bestaan uit een nieuwe toiletcassette, een nieuwe toiletbril en een paar producten om het oude toilet volledig mee te reinigen. Dus hebben we er zo een besteld via Maesss.

UP

Profielen op dak

Na de vochtperikelen via het rechter schuifraam hadden we sporadisch nog vocht binnen, gelukkig snel opgemerkt. Nadat de rubber tussen de twee bewegende venster is vervangen, lieten ze bij Maesss weten dat de rubbers waar het raam tegen schuift, hun beste tijd hebben gehad. Phil wilde  nog eerst eens proberen om het van het dak komende water niet meer overal te laten naar beneden komen. Op die manier worden de zwarte strepen opzij ook vermeden. Phil kleefde met kit een profiel in pvc van 1,5cm links en rechts, op de randen van het dak.

UP

Dakvensters 10/10

Na het voorval bij onze uitstap in Brugge had Phil contact opgenomen met Maesss om te bespreken hoe dit probleem best kom opgelost worden. De isolatie van ertussen en latten in kleven zodat de vijzen terug een vaste ondergrond hadden om de vensters te kunnen opspannen. Phil doet graag veel zelf en vroeg aan Nic of het mogelijk was dit binnen in het atelier voor het grootste deel zelf te komen doen, geen probleem dus. De ramen kwamen los zonder moeite, de isolatie uit wrikkelen is een prutswerkje. Dan vragen aan de timmerman of hij de passende latten wilde zagen en deze met MS600 erin kleven. Een 4 uur werk dus. Het terug plaatsen liet Phil aan de specialisten ter plaatse en konden we zo de Mh terug gaan halen voor onze volgende, droge, uitstap. Dank aan het Maesss-team.

UP

Stroomgroep 12/10

Reeds een tijdje zijn we ons bewust dat we een extra stroomvoorziening nodig hebben, na twee dagen staan zonder voorzieningen komen we met onze twee batterijen tekort. Op een forum las Phil van een Honda EX7 die te koop zou zijn voor een betaalbare prijs. In België kost het toestel €899 , wij kochten deze bij De Wit voor de prijs van €625 en gratis aan huis geleverd.

UP

Deurraampje 07/11

Reeds bij aankoop zagen we dat het deurraampje volledig zijn kleur kwijt was door de zon of zoiets. Phil dacht eerst van een nieuw in te steken, maar dit was de kostelijkste oplossing. Na het ongeval dat er een stuk van de achterruit stuk was, vulde Phil dit op met polyester en spoot het stukje met satin zwart, je ziet geen verschil van kleur. Zo kwam hij op het idee dit raampje ook een ander kleurtje te geven. Zie het resultaat hierboven, valt best mee.

UP

Afsluitkraan grijs water 10/11

Bij de uitstap naar Kopenhagen, ondervonden we een lek hadden aan de afsluitkraan van de grijswatertank. Na dit eens nader te hebben bekeken, bleek het de aansluiting van de afvoerbuis op de klep waarvan de silicone was gelost. Na volledige demontage, een nieuw stukje van bij Maesss en een lenige Phil om zich onder de Mh te wringen, kon alles opgekuist worden. Na het terug te plaatsen en op te spuiten blijkt het probleem opgelost.

UP

Ledverlichting 11/11

Al een tijd op zoek naar de juiste ledverlichting voor de Mh vonden we op de beurs Mobicar hetgeen we zochten. Warmwitte leds met de juiste fitting zoals op de afbeelding. Wel niet goedkoop, we kochten er 7 aan de prijs van €14

 

 

 

UP

 

Injector 11/11

Waar we stopten lag er een plas onder de motor, we verloren een iets van olie, servo olie moest om het jaar wat bijgevuld worden, niet echt een probleem dus. Nu was het anders, als Phil terug kwam van de gastank te vullen zag Fie dat het serieus drupte, Phil dacht dat het koelvloeistof was en belde naar de Ford garage Teerlinck en mocht, ondanks het middaguur,  direct gaan. Karl wist te zeggen dat het een injector was die lekte, dus was het diesel in plaats van koelvloeistof. Phil kon de Mh achterlaten en kreeg een vervangwagen mee. Iets na 17u kreeg Phil een telefoon van de garage dat de herstelling gelukt was. Tegen 18u15 stond de Mh, hersteld voor €219,  terug voor onze deur.

UP

Verwarming 02/12

Ze spraken terug van nachtvorst dus moest de verwarming aan, wat niet lukte. Bij Maesss wisten ze te vertellen dat de brander vervuild was, dit werd netjes opgelost.

UP

Verwarming bis 02/12

Het weekend nadien terug de verwarming proberen aan te leggen, wilde terug niet. Bij Maesss werd de thermostaat en ontsteking vervangen. Verbruikt terug veel minder gas, weeral opgelost.

UP

Radiator 03/12

Het wil maar niet stoppen, onderweg naar Langemark kreeg de motor het iets te warm, de wijzer stond ergens middenin. Als Phil een gaatje vond om te parkeren en onder de motorkap keek, zat alles onder het schuim, water bijvullen was de boodschap, negen liter kon erbij. Maandag een andere radiator gaan halen bij radiatoren Dhaene voor €98 had Phil een nieuwe mee. Voor €70 was deze ook geplaatst en 10L nieuwe vloeistof erin.

UP

Uitlaatcollector 4/12

Al een tijdje hoorden we bij een zeker aantal toeren een gefluit, we dachten dat de turbo op zijn einde liep. Nadat Phil zijn zwager eens goed had gekeken bleek het de uitlaatcollector die gebarsten was, te zijn. Een nieuwe bestellen bij Ma Campagne, kostte €290 en het plaatsen koste maar €70. Weeral mooi opgelost.

UP

Led TV en decoder TV Vlaanderen 06/12

Bij een bezoek aan Molecule gingen we kijken naar de 12v led TV's we kochten er een Lenco van 19" met ingebouwde dvd speler voor €299. TV - Vlaanderen bood in een actie een M7 digitale decoder aan die we bestelden en kostte ons €49. Na een maand kregen we vlot beeld in HD op het scherm, zonder hulp van TV - Vlaanderen ;-).

UP

Woonbatterijen 11/12

Na 4 jaar hebben ze gehad 2 woonbatterijen van 95 a/h. Na een korte zoektocht toch goedkope half track batterijen gevonden voor een mooie prijs.

UP

Schotelantennemast 03/13

Bij onze uitstap naar Langemark kraakte de binnenring van de mast, waarmee deze tegen het dak geperst word, af. De enige oplossing was een nieuwe mast. Phil bestelde er één in Duitsland met de bedoeling die zelf te plaatsen. Bij nader inzien toch maar laten doen bij Maesss, die mensen zijn dat meer gewoon van doen.

UP

 

 

© Phil en Fie 05/12/2016